Νεανική Κύφωση ή νόσο του Scheuermann

Scheuermann_1.jpg

Μήπως έχεις παρατηρήσει  ότι το παιδί σου καμπουριάζει, παραπονιέται για πόνο στην πλάτη και αισθάνεται κόπωση μετά από ορθοστασία; Αν ναι, τότε ίσως έχει νεανική κύφωση.

Η φυσιολογική θωρακική μοίρα της σπονδυλικής στήλης εκτείνεται από τον 1ο έως τον 12ο σπόνδυλο και θα πρέπει να έχει μια μικρή καμπυλότητα, που κυμαίνεται από 20 ° έως 40 °. Όταν αυτή η γωνία υπερβαίνει τις 40 ° , λέγεται κύφωση. Η μέτρησή της γίνεται σε πλάγια ακτινογραφία και σε όρθια στάση.

Ταξινόμηση της Κύφωσης

1.  Εύκαμπτη ή Ορθοστατική κύφωση

Θεωρείται ο πιο συνηθισμένος τύπος που συνήθως προκαλείται από λανθασμένη στάση (καμπούριασμα) και είναι αναστρέψιμη με την διόρθωση της μυϊκής ανισορροπίας.

2.      Δύσκαμπτη Κύφωση

Θεωρούνται αυτές που δεν μπορούν να διορθωθούν από τον γιατρό ή τον ασθενή και στην κατηγορία αυτή ανήκουν :

Νεανική κύφωση ή νόσο του Scheuermann

Scheuermann_2.jpg

Φυσιολογική Ανατομία                              Κύφωση

Είναι μία δομική παραμόρφωση που συνήθως παρουσιάζεται στην κατώτερη θωρακική και στην ανώτερη οσφυϊκή περιοχή της σπονδυλικής στήλης .Μπορεί να θεωρηθεί ως μία μορφή νεανικής οστεοαρθρίτιδας της Σ.Σ .Εμφανίζεται κυρίως σε παιδιά ηλικίας μεταξύ 13 και 16 ετών ,η αναλογία μεταξύ αγοριών και κοριτσιών κυμαίνεται από 2/1-7/1 και οι ασθενείς είναι συνήθως ψηλότεροι απ’ ότι οι συνομήλικοί τους. Χαρακτηρίζεται από υπερβολική καμπυλότητα της ΘΜΣΣ προς τα εμπρός που οφείλεται σε σφηνοειδή παραμόρφωση των σωμάτων των σπονδύλων

Κατηγοριοποίηση της Νεανικής Κύφωσης

1. Τύπου Ι(Κλασική)

kifosi_1.jpg

2. Τύπου ΙΙ –Μη Τυπική –Οσφυϊκή

kifosi_2.jpg

Η νόσος του Scheuermann αρχίζει πριν από την εφηβεία. Η αιτία παραμένει άγνωστη στο τι προκαλεί την μη φυσιολογική ανάπτυξη. Παρόλα αυτά  έχουν αναπτυχθεί διάφορες θεωρίες όπως ότι το οστό μπορεί να έχει τραυματιστεί σε κάποιο σημείο, ή ότι η περιοχή ήταν αδύναμη πριν από την εφηβεία. Η κληρονομικότητα φαίνεται να παίζει κάποιο ρόλο, αλλά η σύνδεση δεν είναι απλή. Ωστόσο , είναι συνδεδεμένη με την σκελετική ανάπτυξη και είναι βέβαιο ότι η καμπυλότητα δεν αυξάνει μετά από την ολοκλήρωσή της. Εκτιμάται ότι 1- 8 % των ανθρώπων αναπτύσσουν αυτή την πάθηση.

Κλινική εικόνα & Συμπτώματα

Στρατηγικές διαχείρισης & θεραπείας

Μετά από την επιβεβαίωση της διάγνωσης ,το πλάνο της διαχείρισης και της θεραπείας θα πρέπει να είναι εξατομικευμένο και προσαρμοσμένο στον κάθε ασθενή με βάση

Σε ελαφριές περιπτώσεις ένα πρόγραμμα που περιλαμβάνει ασκήσεις των ραχιαίων μυών και γενικής σταθεροποίησης της ΣΣ , ενδέχεται να είναι χρήσιμο βοήθημα στη μείωση των συμπτωμάτων.

Όταν η κύφωση ξεπερνάει τις 45 ° , η πιο αποτελεσματική θεραπεία θεωρείται η εφαρμογή ειδικού κηδεμόνα . Η χειρουργική επέμβαση πραγματοποιείται συνήθως  μόνο εάν υπάρχει νευρολογικό έλλειμμα , ανεξέλεγκτος πόνος ή μη αποδεκτή αισθητική εμφάνιση. Παρόλο που η συνολική της πρόγνωση είναι σχετικά καλή, δεδομένου ότι οι νέοι ασθενείς επηρεάζονται συχνότερα, είναι σημαντικό και ιατρικά συνετό να γίνει από νωρίς  ενημέρωση  του ασθενούς και των μελών της οικογένειας σχετικά με τις ενδεχόμενες μακροχρόνιες επιπτώσεις της ασθένειας , όπως ο χρόνιος πόνος στην πλάτη που σχετίζεται με την πάθηση .

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΚΕΣ ΑΝΑΦΟΡΕΣ