Χαμηλή Οσφυαλγία – Μέρος 1ο :
Κι όμως… υπάρχει σωτηρία!
low back pain

Νιώθεις πονεμένος ,απογοητευμένος και δεν μπορείς εδώ και καιρό να βρεις λύση στο πρόβλημα που έχεις στην μέση σου ; Γυρίζεις από ειδικό σε ειδικό, κάνεις ακτινογραφίες, εξελιγμένες θεραπείες,  παίρνεις φάρμακα αλλά ο πόνος επιμένει .Στο τέλος καταλήγεις να πιστεύεις σ’ αυτό που σου είπε ο τελευταίος ειδικός , ότι όλα είναι στο μυαλό σου.
Μην ανησυχείς, τίποτα από όλα αυτά που αισθάνεσαι δεν είναι στη σφαίρα της φαντασίας σου, απλά κανείς δεν σε αξιολόγησε περισσότερο από 15 λεπτά.
Κι αν αναρωτιέσαι, αν υπάρχει σωτηρία, η απάντηση είναι μία :
Αξιολόγηση & Εργονομία.
Τα δύο κύρια συστατικά για μία επιτυχημένη θεραπεία.
Επειδή όμως κάθε καινούριο ξεκίνημα έχει και την δική του δυσκολία, πάρε λοιπόν δύο κόλλες χαρτί. Στην πρώτη γράψε με λεπτομέρεια, ποιες δραστηριότητές σου, καθ ‘όλη την διάρκεια της ημέρας, σου αυξάνουν τον πόνο και στην δεύτερη ποιες στον μειώνουν ή ακόμα στον εξαφανίζουν.

Με αυτό τον τρόπο δημιουργείς τον πρώτο σου προσωπικό οδηγό θεραπείας
Ξέρεις πια ποιες κινήσεις , στάσεις ή φορτία σου ανεβάζουν ή σου κατεβάζουν την ένταση του πόνου σου.

graph

Γίνε ο διαχειριστής της σπονδυλικής σου στήλης
Αν σκέφτεσαι το πόσο δύσκολο είναι να κάνεις την δική σου προσωπική αξιολόγηση, τα παρακάτω κλινικά  παραδείγματα θα σε βοηθήσουν να κατανοήσεις  τι  είναι αυτό που πραγματικά έχεις και το κυριότερο πως μπορείς να το αποφύγεις .

Κλινικά παραδείγματα
1. Αν το πρωί δυσκολεύεσαι να δέσεις τα παπούτσια σου και αισθάνεσαι πόνο .Έπειτα στη δουλειά, παραμένεις καθιστός σε μια καρέκλα ενός γραφείου περισσότερο από 20 λεπτά , και υποφέρεις από τον πόνο στην μέση, κάνε μία δοκιμή. Περπάτα γρήγορα κι αν ο πόνος εξαφανιστεί , τότε ξεκάθαρα η στάση σου αποτελεί τον μηχανισμό πρόκλησης του πόνου. Ειδικά η σκυφτή σου στάση. Ανήκεις λοιπόν στην κατηγορία των ασθενών που δεν είναι ανεκτικοί στην κάμψη της σπονδυλικής στήλης(flexion intolerant).

Λανθασμένη καθιστή θέση
Εικόνα 1: Λανθασμένη καθιστή θέση

 

 

 

 

 

 

 

Εικόνα 2(Φουσκωμένος μεσοσπονδύλιος δίσκος) ( bulging disc)Ο κύριος ένοχος για όλα τα παραπάνω είναι τις περισσότερες φορές ο μεσοσπονδύλιος δίσκος , που εξαιτίας της μεγάλης  περιεκτικότητάς του σε νερό έχει φουσκώσει( bulge) από την παρατεταμένη συμπίεση.

 

 

 

 

Εικόνα 2 : Φουσκωμένος μεσοσπονδύλιος δίσκος ( bulging disc)

 

Εικόνα 3 (Διάταση Ενεργητικής αποσυμπίεσης της σπονδυλικής στήλης)
Και η λύση είναι μία : Σήκω από την καρέκλα κάθε 20 λεπτά , τέντωσε τα χέρια προς τα πάνω και περπάτησε γρήγορα για 2-3 λεπτά κινώντας τα χέρια από τους ώμους σου. Αυτές οι  απλές κινήσεις  ξαναδίνουν την ζωή στον δίσκο σου, αφού αυτός είναι ο μεγάλος παθών της δύσκολης καθημερινότητάς σου.

Εικόνα 3: Ενεργητική αποσυμπίεση της σπονδυλικής στήλης.

 

 

 

 

http://activephysiotherapy.com.gr/wp-content/uploads/2018/02/Άσκηση-ανακούφισης-της-μέσης-στο-πάτωμα.png
Αν πάλι είσαι στο σπίτι , μπορείς να ανακουφιστείς αν ξαπλώσεις πάνω στην κοιλιά σου και αφήσεις την μέση σου να πέφτει στο πάτωμα μετά από κάθε εκπνοή.(Εικόνα 4)

 

 

(Εικόνα 4)

2. Αν είσαι 55 ετών και άνω και νιώθεις πόνο μετά από 5 λεπτά περπάτημα που ολοένα αυξάνει καθώς συνεχίζεις να περπατάς, και σε αναγκάζει να σταματήσεις , τότε η σπονδυλική σου στήλη έχει αρθριτικές αλλοιώσεις ή το πρόβλημά σου είναι αγγειακό και πάσχεις από αυτό που ονομάζεται διαλείπουσα χωλότητα ή νόσος των βιτρίνων.
Και αν αναρωτιέσαι πως θα καταλάβεις αν η ενόχλησή σου προέρχεται από την μέση ή από τα αγγεία σου ;Ανέβα σ’ ένα ποδήλατο και αν μπορείς να κάνεις με ευκολία , τότε ο πόνος είναι από την μέση σου αφού η καμπτική-σκυφτή θέση που παίρνεις ,σου ανοίγει το διάστημα (τρήμα) και σου απελευθερώνει το νεύρο.
Μπορείς επίσης εκτός από το ποδήλατο να αποσυμπιέσεις την μέση σου στο παγκάκι ενός πάρκου , κάθε φορά που ο πόνος στο πόδι σε σταματάει , να αποσυμπιέζεσαι και να ξεκινάς το περπάτημα . Έτσι κάθε φορά θα καταφέρνεις να κάνεις περισσότερα μέτρα και χωρίς πόνο.(Εικόνα 5)
Εικόνα 5 (Άσκηση αποσυμπίεσης μέσης)
(Εικόνα 5)

Στην περίπτωση που δυσκολεύεσαι στο ποδήλατο και πονάς , τότε πρέπει να επισκεφθείς γρήγορα κάποιον ειδικό ιατρό .

  1. Αν, όταν αλλάζεις πλευρό στο κρεβάτι , νιώθεις επώδυνα πιασίματα ή όταν φτερνίζεται  αισθάνεσαι πόνο σαν μαχαιριά στην μέση σου , τότε ίσως έχεις σπονδυλική αστάθεια .Αυτή διορθώνεται με ειδικές σταθεροποιητικές ασκήσεις .
  2. Αν πάλι είσαι στην αναπτυξιακή ηλικία και ασχολείσαι με κάποιο άθλημα που έχει υπερβολικές υπεκάμψεις ή υπερεκτάσεις , τότε μπορεί να έχεις σπονδυλόλυση ή σπονδυλολίσθηση. (Εικόνα 6)
    (Εικόνα 6) σπονδυλόλυση ή σπονδυλολίσθηση
    (Εικόνα 6) σπονδυλόλυση ή σπονδυλολίσθηση

Η λύση και η θεραπεία στο πρόβλημά σου είναι να μην φέρνεις την σπονδυλική σου στήλη σε ακραίες θέσεις  και να κάνεις ασκήσεις κινητικού ελέγχου και σταθεροποιητικές ασκήσεις.

5. Αν το πρωί που σηκώνεσαι από το κρεβάτι , αισθάνεσαι πολύ πιασμένος , τότε ίσως φταίει το στρώμα σου ( πολύ μαλακό ) ή ο τρόπος που κοιμάσαι .Διάλεξε ένα στρώμα ενδιάμεσης σταθερότητας που να προσαρμόζεται στα κυρτώματα της σπονδυλικής σου στήλης και απόφυγε τις στάσεις στον ύπνο που φέρνουν την μέση σου σε υπερβολική κάμψη ή έκταση .Διατήρησε της σπονδυλική σου στήλη σε ουδέτερη θέση , όσο δύσκολο κι αν σου φαίνεται στην αρχή.(Εικόνα 7)

Εικόνα 7 :Λανθασμένες και ασφαλείς θέσεις ύπνου

Εικόνα 7 :Λανθασμένες και ασφαλείς θέσεις ύπνου

6. Αν ο πόνος στη μέση σου αντανακλά στο γλουτό , στο μηρό ή κάτω στο πόδι , τότε πιθανόν έχει ερεθιστεί το ισχιακό νεύρο από κάποιο φούσκωμα του δίσκου σου ή από εκφυλιστικές αλλοιώσεις της Σ.Σ ( οστεόφυτα ή υπερτροφία των συνδέσμων ). Απόφυγε τις διατάσεις , τις θέσεις και τις κινήσεις που ερεθίζουν το νεύρο σου.(Εικόνα 8)

Εικόνα 8 (Πόνος στην πορεία του ισχιακού νεύρου)

Εικόνα 8 (Πόνος στην πορεία του ισχιακού νεύρου)

7. Τέλος ,αν έχεις απότομη απώλεια βάρους , απώλεια ούρων , έντονο βραδινό πόνο , απευθύνσου γρήγορα σ’ έναν ειδικό .Το σίγουρο είναι ότι δεν είσαι ο κατάλληλος άνθρωπος για να αξιολογήσεις αυτά τα συμπτώματα.

Τελικά αντιλαμβάνεσαι ότι ο «μη ειδικός πόνος στην μέση σου” είναι πάντα ειδικός και έχει πάντα αιτία.

Δώσε λοιπόν χρόνο στην αξιολόγηση .Θα τον κερδίσεις από την θεραπεία.

Χαμηλή Οσφυαλγία – Μέρος 2ο : Οκτώ +1 κανόνες του Κώδικα Υγιεινής της Σπονδυλικής Στήλης

Βιβλιογραφία
 Low Back Disorders .Stuart Mcgill (2016)
 Back Mechanic . Stuart Mcgill (2017)
 Ultimate Back Fitness And Performance. Stuart Mcgill (2017)
 Clinical Biomechanics Of The Spine.White & Panjabi(1990)
 Maitland Vertebral Manipulation .Hengeveld & Banks(2016)
 Clinical Anatomy Of The Lumbar Spine And Sacrum.Bogduck(2009)

 

Αναστάσιος Μ. Μαργαρίτης
-Occupational Health& Safety Specialist
-Bsc Physiotherapy & Sports Science
-Orthopaedic Manual Therapist
-Functional Movement Ceritfied

margaritis.tasos@gmail.com
info@activephysiotherapy.com.gr
Ξενοφώντα 60 & Λεωνίδα 3 Γέρακας
2106049405 -6974942384